Wednesday, June 10, 2009

Satu Undang-Undang Yang Luarbiasa..


Sebenarnya dalam dunia ni banyak undang-undang yang luarbiasa.. Tak caya, cuba cari dalam internet...



Tapi Kak Naz nak kongsi dengan semua, 1 undang-undang yang memang luarbiasa yang baru sebulan Kak Naz tau.. Cuba teka undang-undang apa?


Okeylah.. Kejadian sebenar ni berlaku di sebuah asrama milik sebuah organisasi..
Organisasi ni menyediakan asrama dengan kadar yang sangat minimum.. Semua orang mampu terbang..err..semua orang mampu duduk kat situ. Jadi, bila kadar dah minimum, tentu kita tak boleh harapkan kemudahan setaraf hotel 5 bintang kan?! Okey, semua setuju...!?



Al-kisahnya demi memanjangkan hayat kemudahan yang disediakan, satu peraturan telah dibuat dan penghuni mesti tandatangan surat masuk asrama. Kat dalam perjanjian tu berderet lah segala macam peraturan..



Tup..tup.. ada pulak satu undang-undang yang tak termasuk dalam perjanjian tapi seorang hamba ALLAH telah mendapat surat amaran sebab melanggar undang-undang tu.. Para peguam di luar sana sila komen..

Nak tau undang-undang apa tu??? Jeng..jeng..jeng..(poyo suspen)



"ANDA TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI MENGGUNAKAN TILAM ANDA UNTUK:-


1. Meletakkan pakaian.


2. Meletakkan pinggan mangkuk.


3. Duduk " .. dan lagi..dan lagi...



Haa.. nampak tak kat mana yang luar biasanya tu? Cuba baca betol2...
No 1 - okeylah.. kita boleh beli almari plastik berzip


No 2 - tak pe..rak pinggan mangkuk kan ada jual..tak pun susun surat khabar kat lantai, pastu tangkupkan pinggan mangkuk kita ya tuan-puan, adik kakak...


No 3 - lagi kacang.. duduk je atas lantai.. belilah tikar mengkuang ker..tikar getah ker..saprah ker.. tak pun surat khabar....



Jadi, apa yang luar biasanya Kak Naz???



Ish..memanglah nampak macam tak luarbiasa tapi sebenarnya bila si hamba ALLAH meminta penjelasan lanjut akan rasionalnya undang2 tersebut, MAKA terserlahlah KELUARBIASAANnya..

Rupanya tilam yang disediakan memang HARAM digunakan untuk tujuan:-



1. berehat2 sambil tak buat apa2 walau apa pun posisi kita


2. dengar MP3


3. membaca


4. layan telepon ker ..berSMS


5. berangan


6. main gitar


7. pendekata apa2 saja perbuatan yang bukan TIDUR!!



Alasan???

Untuk memanjangkan jangka-hayat SI TILAM yang malang.................. HAH??



Nampak sangat tilam murah!!! Ni yang buat Kak Naz BERANGIN sekejap bercampur KELAKAR!!!

Aduyai.. cuba pejam mata dan sila bayangkan cara untuk naik ke katil tanpa melibatkan posisi duduk... Iya.. cuba bayangkan... bayangkan kita terpaksa buat aksi lompat tinggi sambil mengadjust badan supaya bila landing atas tilam nanti badan kita akan terus cantik jer dalam posisi baring dan pastikan anda terus lelap secara automatik.......................... SIKSANYA!!!!!



Terus pejamkan mata... bayangkan pula bila kita bangun pagi esoknya.. apa perlu kita buat?? Iya.. betul tu, kita hanya perlu menggolekkan badan ke lantai!!! Ni yang buat Kak Naz rasa kelakar sampai tak boleh nak berhenti ketawa....................... APA PUNYA UNDANG2!



Sekiranya sipembuat undang2 terbaca entri ni, no hard feeling please..! I was trying to be reasonable..



Imagine, how are we going to justify that the poor 'TILAM' had undergone a severe torture due to people sitting on it or the sleeping itself that caused the wear and tear? Any validation study conducted?



Entahlah, Kak Naz memang kagum dengan si pembuat undang-undang.. Yang pastinya, dia memang penyumbang kepada penjimatan terbesar organisasi... iaitu tempoh pembelian tilam baru dapat dipanjangkan dari setahun sekali ke 5 tahun sekali..!! Percaya ker? Gasak!

0 comments: